Kompositör

Molly Teleman

Nyheter

***ARBETE PÅGÅR*** Musik för blockflöjtskvartett och sånger för gitarr och tre röster

I slutet av januari blev jag färdig med tonsättningen av Coyote, en spännande dikt för damkör som kommer att urframföras av vokalensemblen Sve:A i Göteborg. Det är ett stycke på nästan 12 minuter, med en text av den japanska poeten Hiromi Ito, (1955-). Texten är ovanlig och modern. Den har ett starkt kvinnligt perspektiv, samtidigt som den är suggestiv, magisk och episk. Flera generationer av i första hand kvinnor, både döda(!) och levande. Besvärjelser och modersmjölk som rinner. Kvinnornas röster mässar om modern, om mormodern, med flera medan barnet bara talar med coyoten, på coyotens språk. Det är svårt att beskriva, du måste höra det!

Ytterligare ett urframförande väntar, men i och med coronapandemin är det väl en aning osäkert om det kommer att bli av under festivalen Norrköpingsljud med kören MSK i början av juni eller under en körkonsert med S:t Olai kammarkör i höst. Jag ser verkligen fram emot att få höra Clare Coast i verkligheten. Clare Coast bygger på en dramatisk dikt av Emily Lawless (1845-1913) och är full av smärtan och det kollektiva mörker hos legoknektarna som längtar hem. Men det är också vackert och ljust, med dans och mysterier också. Jag tycker att dikten passar ovanligt bra för just kör eftersom texten bygger på ett ”vi” som berättar.

NOTER: Nu finns fler kompositioner deponerade hos Svensk Musik. Surfa till svenskmusik.org om du vill köpa noter till Strömmen, Clare Coast, Juldagen eller Hope (is a thing with feathers)! Läs mer om verken under ”Verk” nedanför.

KÖP Rivers of Light, CD med Östgöta Kammarkör, under ledning av Christina Hörnell med Som en våg, min tonsättning av Pär Lagerkvist. Följ den här länken: https://www.shop.liu.se/produkt/cd-skiva-ostgota-kammarkor-rivers-of-light/

Lyssna

Som en våg - Musikaliska Sällskapets Kammarkör

Pulse - Forsvarets Musikkorps

A Portrait of the Artist As a Young Woman - Unge Musikere

Play part 1 2 3 4

Skrolla ner till 'Verk' om du vill höra mer!

Verk

Sortera verk på År Titel och visa Alla Kör Kammarmusik Orkester

Visa alla verk

Biografi

Molly Teleman, född 1982, är en svensk kompositör bosatt i Östergötland. Som barn tog hon piano- och sånglektioner och när hon började på Musikgymnasiet DeGeer, en musiklinje med yrkesprofil, började hon även studera komposition för tonsättaren David Swärd. Hon fortsatte spela piano och sjunga, men komponerandet blev allt mer dominerande allt eftersom tiden gick.

Musiklinjen på Ingesunds Folkhögskola ledde vidare till kompositionsstudier på Musikhögskolan Ingesund för Sverker Magnusson. Efter fyra år i Arvika flyttade hon till Bergen, Norge, och Griegakademiet på Bergens Universitet. Hon studerade där för Morten Eide Pedersen i två år, med gästföreläsare som Kaija Saariaho och Bent Sørensen med flera. Molly Teleman tog sin bachelor i fine arts, composition 2007.

Efter examen återvände hon till sin hemstad Norrköping och studerade kulturjournalistik, idéhistoria, litteraturvetenskap och kreativt skrivande. Hon tog en masterexamen i Biblioteks- och Informationsvetenskap 2018.

Molly Teleman komponerar för alla akustiska ensembleformer, men är än så länge särskilt entusiastisk för kör och kammarmusik. Hennes musik har blivit framförd av ensembler som Forsvarets Musikkorps, Unge Musikere, Musikaliska Sällskapets Kammarkör, Östgöta Kammarkör, KFUM:s Kammarkör, Linköpings Studentsångare, bland flera. Hennes musik har framförts på Borealis Festival, Norrköpingsljud och Sound of Stockholm.

Dessutom har hon arbetat som musik- och filmkritiker i Östergötland sedan 2007, i tidningar som Norrköpings Tidningar och Östgöta Correspondenten. Sedan 2014 har hon skrivit verkkommentarer till programblad för symfoniorkestrar som Norrköpings symfoniorkester (SON) och Göteborgs Symfoniorkester (GSO).

Hon är medlem i STIM, FST (Föreningen Svenska Tonsättare) och KVAST (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare).

Kontakt

Telefon: 070 251 73 52

Email: info@mollyteleman.se

Press

I Jorden skall minnas dig bygger Teleman upp en gedigen komposition med dramatiska ansatser och kromatiska bergsvandringar i dödens gränsland. Ur diktsamlingen Hjärtats sånger har texten till Som en våg hämtats. Teleman låter dock inte sin stämföring förföras av några känslosvall på ytan utan komplicerar den sensuella ambivalensen genom spänningar som slutligen mynnar mot den ensamma klangen. Ett harmoniskt vågspel.
Michael Eriksson, NT 29/3-2010